Loredana-Maria ILIN-GROZOIU
3rd Degree Scientific Researcher, PhD., “C.S. Nicolăescu-Plopşor” Institute for Research in Social Studies and Humanities from Craiova, of the Romanian Academy
E-mail: lorelayy2007@yahoo.com
https://orcid.org/0009-0005-0907-4289
DOI: https://doi.org/10.59277/CSNPISSH.2024.14
Copyright (c) 2024.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Published on December 21, 2024
Abstract
For thousands of years, the man has known how to use the natural riches in order to provide themselves with daily food, but also to temper pain and heal themselves. By consuming the roots, leaves and fruits of vegetables, realizing their effects on their own body, the man has progressively identified the healing effects of plants. The oldest, but also the most widespread form of traditional medicine in the world has been phytotherapy. Traditional remedies had become useful, especially when they were tried by many people and proved to be good. Thus, regarding health care and disease treatment, different traditions developed, based on empirical knowledge that was transmitted from generation to generation, inherited from generation to generation, and for many thousands of years, in their simple form, or included in the popular beliefs.
Our field research has highlighted the fact that, even today, the inhabitants of Oltenia frequently resort to popular treatment methods, phytotherapy still remaining an important means of treatment.
Keywords
ethnoiatry, rituals, plants, disease, health
Reference:
- Barbu, Gabriel; Brătescu, Gheorghe; Manoliu, Vasile, Aspects du passé de la médecine dans la République Populaire Roumaine, Bucharest, 1957.
- Bălteanu, V., Terminologia magică populară românească, Bucharest, Paideia Press, 2000.
- Belcin-Pleșca, Cornelia, Din trecutul alimentației în ținutul ponto-danubian, in volume “Valori identitare în Dobrogea: hrana care unește și desparte”, Bucharest, Editura Enciclopedică Press, 2010.
- Berciu, Dumitru, Contribuții la problemele neoliticului în România în lumina noilor cercetări, Bucharest, Romanian Academy Press, 1961.
- Biblia sau Sfânta Scriptură, Numerii, cap. 11, vers. 4-5, Bucharest, 2008.
- Bologa, Valeriu, Din istoria medicinei românești și universale, Bucharest, Romanian Academy Press, 1962.
- Burghele, Camelia, În numele magiei terapeutice, Zalău, Limes Press, 2000.
- Cartojan, N., Cărțile populare în literatura românească, vol. I, Epoca influenţei sud-slave, Bucharest, 1929.
- Coatu, N., Structuri magice tradiţionale, Bucharest, BIC ALL, 1998.
- Daniil, Ionescu; Daniil, I. Alexandru, Culegere de descântece din județul Romanați, I – II, Bucharest, 1907.
- Eliade, Mircea, Istoria credințelor și ideilor religioase, vol. I. De la epoca de piatră la misterele din Eleusis, Bucharest, Editura Științifică și Enciclopedică Press, 1981.
- Fischler, Claude, Food, self and identity, in “Social Science Information”, 27, (2) 1988.
- Golopenția, Sanda, Limba descântecelor românești, Bucharest, Romanian Academy Press, 2007.
- Gorovei, A., Descântecele românilor, Bucharest, Romanian Academy Press, 1931.
- Ilin-Grozoiu, Loredana-Maria, Ritualul magic al descântatului, in “Memoria Ethnologică”, no. 88-89/2023, Baia Mare, pp. 20-33.
- Lévi–Strauss, Claude, Le triangle culinaire, in “L’Arc”, no. 26, 1 965.
- Marian Simeon Fl., Vrăji, farmece şi desfaceri, Bucharest, 1893.
- Marinescu, Angelica Helena, Sociologia alimentației. Teorii, perspective și tendințe, Tritonic Press, 2016.
- Monah, Dan, Religie și artă în paleolitic, Piatra Neamț, Constantin Matasa Press, 2015.
- Moulin, Léo, L’Europe à table, introduction à une psychologie des pratiques alimentaires, Elsevier Séquoia, Brusels, 1975.
- Oișteanu, Andrei, Motive și semnificații mito-simbolice în cultura tradițională românească, Bucharest, Minerva Press, 1989.
- Olteanu, Antoaneta, Ipostaze ale maleficului în medicina magică, Bucharest, Paideia Press, 1998.
- Pop, M., Folclor românesc, vol. I, Bucharest, Grai şi Suflet Press, 1998.
- Poulain, Jean-Pierre, Sociologies de l’alimentation: Les mangeurs et l’espace social, edité par PUF, Paris, 2002.
- Răutu, Radu, Antologia descântecelor populare românești, Bucharest, “Grai și Suflet” Press, 1998.
- Tratat de antropologie medicală, morfo-funcțională, motrică, culturală și metapsihologică (under the editorial office of: Mircea Ifrim), Bucharest, ASM Press, Vremea Press, 2015.
- Văduva, Ofelia, Pași spre sacru. Din etnologia alimentației românești, Bucharest, Editura Etnologică Press, 2011.
- Vătămanu, Nicolae, Originile medicinii românești, Bucharest, Editura Medicală Press, 1979.
INFORMERS
- Informer Maria Luță, 93 years old, locality of Stoicești, Dolj County, 2024.
- Informer Victorița Iordănoaia, 62 years old, locality of Osica de Sus, Olt County, 2024.
- Informer Daniela Negrilă, 50 years old, locality of Tomeni, Olt County, 2024.
- Informer Emilia Pătrană, 66 years old, locality of Gângiova, Dolj County, 2024.
- Informer Elena Nițu, 68 years old, locality of Prundeni, Vâlcea County, 2020.
- Informer Hermina Sârbu, 73 years old, locality of Izimșa, Mehedinți County, 2020.
- Informer Viorica Sârbu, 82 years old, locality of Lunca, Gorj County, 2020.
- Informer Polina Grădinaru, 80 years old, locality of Argetoaia, Dolj County, 2020.
- Informer Victor Micu, 59 years old, locality of Greci, Olt County, 2024.
- Informer Elena Ionescu, 70 years old, locality of Corlate, Dolj County, 2020.
- Informer Maria Rădulescu, 71 years old, locality of Bălcești, Vâlcea County, 2020.
- Informer Elena Toma, 87 years old, locality of Silea, Vâlcea County, 2020.
- Informer Elena Nițu, 68 years old, locality of Prundeni, Vâlcea County, 2020.
- Informer Elena Ionescu, 70 years old, locality of Corlate, Dolj County, 2020.
- Informer Polina Grădinaru, 80 years old, locality of Argetoaia, Dolj County, 2020.